Nollvisionen utmärkt – allt färre omkommer i trafiken

Under 2010 omkom 12 människor i den östgötska trafiken, i hela landet ca 290. Det är historiskt låga siffror och man får gå nästan 100 år tillbaka i tiden för att hitta ett så lågt antal omkomna per capita. För 40 år sedan, 1970, låg antalet döda på över 1200. När nollvisionen lanserades utsattes den för mycket hån, men jag tycker utvecklingen visar vad man faktiskt kan åstadkomma om man har ett tydligt mål och alla aktörer samverkar för att vidta åtgärder som leder i rätt riktning. Det var väl ingen som trodde att det skulle vara möjligt att snabbt minska antalet döda i trafiken till noll, men genom att säga att antalet omkomna är för stort, lyfta upp färre döda som det centrala målet för trafiksäkerhetsarbetet och involvera fler än dåvarande Trafiksäkerhetsverket gick det att nå resultat. Tydliga mål är viktigt på alla områden. Regeringens kömiljard – som de landsting får dela på som lyckas klara väntetidsmålen inom sjukvården – är ett exempel från ett annat samhällsområde. Genom att fokusera på att köerna ska kortas och skapa incitament för aktörerna att nå målet får man alla att jobba åt rätt håll. Läs utdrag ur Trafikverkets pressmeddelande här nedan.
Läs andra artiklar om antalet trafikdöda här:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110103-rekordfa-trafikdod/index.xml#
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sverige-bast-pa-trafiksakerhet_5843323.svd
http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/artikel.aspx?articleid=5484862

Antalet döda i vägtrafiken det lägsta på nästan 100 år

Enligt preliminära uppgifter inkomna till Trafikverket bedöms 270 personer ha omkommit i olyckor i vägtrafiken under 2010. Sverige blir med all sannolikhet det land i världen som har det lägsta antalet omkomna i förhållande till befolkningens storlek – 2,9 omkomna per 100 000 innevånare, vilket är det lägsta talet på närmare 100 år.

Antalet dödade i den svenska vägtrafiken är nu nere på en historiskt låg nivå. Under 2010 omkom preliminärt 270 personer eller 2,9 personer per 100 000 innevånare i vägtrafikolyckor. Trafikanalys kommer under våren att presentera de definitiva uppgifterna. /…/

I stort sett alla olyckstyper har minskat, liksom dödsfallen inom de flesta trafikantgrupper. Undantaget är cyklister. Även antalet svårt skadade har minskat kraftigt 15 procent jämfört med 2009. I och med de senaste årens minskning av antalet omkomna i vägtrafikolyckor så kommer Sverige att klara EU-målet om en reduktion av antalet omkomna från 2001 till 2010 på 50 procent.

– Sveriges arbete inom vägtrafiksäkerhet har varit oerhört framgångsrikt och är idag ett föredöme för andra länder. Även om en viss del av framgången 2010 är ett resultat av två bistra vintrar i trafiken, så kan vi visa att det är ett långt och systematiskt arbete av många aktörer som leder framåt, säger generaldirektör Gunnar Malm vid Trafikverket. En starkt bidragande faktor till förbättringen av trafiksäkerheten på de svenska vägarna är att trafikanterna har blivit bättre på att följa hastighetsbegränsningarna. Även utbyggnaden av det mötesfria vägnätet, kommunernas arbete med att förbättra trafikmiljön i tätorterna och utvecklingen av säkrare fordon har gett positiva resultat.

I december omkom preliminärt 16 personer i vägtrafiken. En av de lägsta siffrorna någonsin för december. Motsvarande månad 1970, det vill säga för 40 år sedan, omkom 148 personer. /…/

Annonser

Om Andreas Norlén

Jag heter Andreas Norlén, är 44 år, jur dr, Norrköpingsbo och riksdagsledamot (M) för Östergötland sedan valet 2006.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s