Skolstart i reformernas tid

I regeringens senaste nyhetsbrev beskrivs en de av de många reformer som just nu genomförs inom svensk skola.

"I dagarna sätter sig skolelever runt om i Sverige i skolbänken igen efter sommarlovet. Den svenska skolan genomgår just nu den mest reformintensiva perioden sedan mitten av 1800-talet, med syfte att höja kunskapsresultaten och öka läraryrkets status.

Regeringen har redan genomfört många förändringar av skolan, men när höstterminen nu drar igång märks ytterligare förändringar.

Karriärsteg för lärare
För att öka läraryrkets status bör lärare ha goda möjligheter att utvecklas inom sitt yrke och göra karriär utan att lämna undervisningen bakom sig. Regeringen har därför presenterat en omfattande satsning för att särskilt yrkesskickliga lärare ska kunna gå vidare i karriären. Den 1 juli infördes två nya karriärsteg för lärare: förstelärare och lektor. Den som blir förstelärare eller lektor får högre lön, med i storleksordningen 5 000 respektive 10 000 kronor mer i månaden.

Regeringen har infört ett statsbidrag till arbetsgivarna, som finansierar löneökningen, och till höstterminen finns det utrymme för över 4 000 förstelärare och lektorer. Redan är det beslutat att staten ska bidra med 880 miljoner kronor per år framöver, vilket betyder att cirka 10 000 särskilt yrkesskickliga lärare kan omfattas. Det motsvarar ungefär var tionde legitimerad lärare.

Regeringens avsikt är också att det ska bli fler förändringar för lärarna i höst. Planen är att en proposition om minskade krav på individuella utvecklingsplaner med skriftliga omdömen i grundskolan ska läggas inom kort och att denna förändring ska träda i kraft under hösten. På så sätt kan lärare ges mer tid för undervisning istället för dokumentation.

Mer matematik på lågstadiet
Matematik är ett grundläggande ämne i skolan, men dessvärre har svenska elevers resultat i ämnet försämrats betydligt sedan mitten av 1990-talet. För att höja resultaten och ge eleverna en stabil grund att stå på under resten av skoltiden ska alla elever på lågstadiet läsa mer matematik från och med detta läsår. Totalt handlar det om 120 timmar mer matematik i grundskolan, vilket motsvarar ungefär en timme mer i veckan i årskurs 1, 2 och 3.

Cirka en tredjedel av landets matematiklärare kommer dessutom under läsåret att delta i fortbildningssatsningen Matematiklyftet, där lärarna ska lära sig mer om hur man lär ut matematik."

Annonser

Om Andreas Norlén

Jag heter Andreas Norlén, är 43 år, jur dr, Motalabo och riksdagsledamot (M) för Östergötland sedan valet 2006.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s