Debatt om Decemberöverenskommelsen

Jag kommenterar Tove Lifvendahls söndagskrönika i SvD om Decemberöverenskommelsen och hon svarar:

http://blog.svd.se/ledarbloggen/2015/04/14/kommentar-och-svar-om-alliansen-och-do/

Låt mig komplettera med ett par inlägg från den Facebookdiskussion som uppstått sedan länken lades ut:

Tove Lifvendahl Villkoret för att rösta igenom en budget från Löfven II är givetvis att ni har haft tillfredsställande inflytande på den. En S-budget som kräver Alliansförhandling skulle se mycket annorlunda ut den S-budget som kräver MP/V-förhandling och läggs fram imorgon.

Andreas Norlén Tove, tack för att du klarlägger att ditt alternativ till DÖK är att Alliansen ska göra upp om budgeten med Löfven. Jag frågade mig, precis som Gustav Blix, hur du menade i ditt svar till mig, eftersom en budgetuppgörelse med S inte går att kombinera med en annan del av det du skriver, nämligen att Alliansen ska visa i skuggbudgetmotioner varför en borgerlig regering vore bättre än en S-regering. Har man gjort upp med S om budgeten kan man inte också lägga fram ett eget budgetalternativ i riksdagen. Antingen röstar man på Löfvens budget eller också gör man det inte. Man kan inte göra båda delarna. En budgetuppgörelse mellan S och Alliansen för med sig de konsekvenser jag beskriver i mitt svar, t.ex. att Sverige inte längre har en borgerlig opposition, utan i praktiken en stor koalition mellan S och Alliansen. Sedan får var och en värdera vad som långsiktigt är bäst för Sverige.

Om Andreas Norlén

Jag heter Andreas Norlén, är 44 år, jur dr, Norrköpingsbo och riksdagsledamot (M) för Östergötland sedan valet 2006.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

